Joost v. S-vorm & materiaal

Hoe luidt het boodschappenlijstje van Joost van Santen?
Men neme voor de zuil van 15 m:P1090301

  • 15m2 gehard gezandstraald glas van 10mm dik;
  • 2,45 m geappliqueerd glas, gelaagd 2 x 5mm;
  • Gecoat staal;
  • Verlichtingsarmaturen bestaande uit Philipslampen van 150 Watt;
  • Fundering;
  • Spectrale (spiegel) folie;
  • Rapid Pane = gelaagd glas met twee folies;
  • Steunprofielenglas;
  • Inwendige traptreden!!!

Voor de zuil van 12 m:

  • 6 m2 gehard gezandstraald glas;
  • 5,25 m2 geappliqueerd glas;
  • 1m2 Rapid Pane met drie folies (paars);
  • Gecoat staal; verlichting; inwendige traptreden; fundering; steunprofielen glas; de dragers

Voor de zuilen van 8 m:

  • 6,8 m2 gehard geappliqueerd glas;
  • 12m2 = 6 platen gehard glas, deels gezandstraald;
  • Gecoat staal; verlichting; fundering; steunprofielen glas.

Hoe zit de constructie in elkaar? Waarmee is rekening gehouden? En waarom?

  • De sculpturen hebben zowel een verticale – aarde / hemel – richting als een horizontale richting – van straatzijde naar straatzijde. Op één na hebben alle een lichte piramide vorm. De ribben komen samen in de aarde en verdwijnen aan de andere kant in het ‘oneindige’. De eenvoud van de beelden maakt deze krachtig, sterk. De verticaliteit maakt een statement tegenovergesteld aan de horizontale lijn van de bebouwing. Dit onderstreept het concept van Hemel en Aarde.
  • Joost Van Santen trekt de werken op uit gecoat staal. Voor de coating geldt een garantie van minimaal 10 jaar. Duurzaamheid wordt in openbare kunst steeds belangrijker! Aan de binnenkant zijn de dragers bekleed met plaatmateriaal van 3mm dikte. Deze platen zijn slechts 4 meter hoog, dus naden zijn onontkoombaar. De constructie is zichtbaar: wanneer je scherp kijkt, zie je de popnagels.
  • De roze sculptuur ziet er ook uit als een uitbottende knop. De klimop ondersteunt dit. Opgebouwd uit elementen. Net verspringend van elkaar. Wat de beweging ondersteunt, als groeikringen in een boom. De opgaande, uitgespaarde banen werken ruimtelijk: het daglicht lijkt de sculptuur binnen te vloeien en andersom stroomt het licht er ook weer uit. De gele sculptuur lijkt op zijn top iets te hebben van een grote voederplaat. Waarom loopt het geel niet door tot bovenaan? Omdat het bijdraagt aan het zweven. Het maakt het plateau transparant.
  • Het glas wordt geplaatst vanaf vier meter hoogte. Dit met het oog op vandalisme. De glasplaten zijn bevestigd door middel van sleufgaten (10 x 2,5 cm). Het gekleurd glas wordt op een glasplaat geplakt, waardoor er geen afscheidingen zijn tussen het glas zoals bij glas-in-loodramen. Het frame van het paars in de gele toren is bewust lichter gemaakt dan de glaskleur, omdat het paars anders in zwart zou veranderen. De hoekstijltjes zijn van zilver, overeenkomstig het gezandstraald glas. De finesse zit in dit soort details! Door de glasapplicaties en het glasvenster op de hemel, ontstaan bij verschillende weersomstandigheden overdag ook verschillende kleurnuances.
  • Hoe houd je zo’n kunstwerk toonbaar? De glazenwasser kan er niet iedere week aan te pas komen! Alle horizontale delen kennen een afschot van 2 cm per meter, in diagonale richting. Dat maakt dat het werk zichzelf schoonspoelt bij regen. Om de aanhechting te verminderen zijn de glasdelen behandeld met – de naam zegt het al- : clearshield-coating.
  • Reden om klimop als onderdeel van het ontwerp op te nemen: graffiti-bestendig! Het ‘betonijzeren hekwerk’ hiervoor is een vaste constructie. Ton-sur-ton, dus in een gelijke kleurstelling met het metaal waarop het is bevestigd, ook tot een hoogte van 4 m. De klimop is dus geen toevalligheid, er is zelfs een groenvoorzieningsplan voor. Het is de soort Hedera Hibernica. Ook dàt heeft een reden, want die geeft in de winter én in de zomer hetzelfde groenbeeld. Mits binnen de perken gehouden – wat wel een beetje een probleem is! – vormt het een natuurlijke eenheid met de objecten. De kosmos, het heelal, groeit vanuit de ongevormde, organische materie. Het geeft het werk ook iets tijdelijks, iets luchtigs, haast vergankelijks. Een associatie in de volksmond: ‘Ooievaarsnesten’ . Of in Joost van Santen zijn woorden: “Wat er staat is herkenbaar, maar niet direct benoembaar”.

 

Situatie met sculptuur

Situatie met sculptuur

Kunst op straat Brabant