Henk O- vorm & materiaal

h.oddens.monument.oude.kerkhof

  • Het beeld heeft een heldere vorm, met oprijzende en neerdalende vlakken, die afhankelijk van de zon steeds wisselend worden belicht.
  • Een rechthoekige buitenvorm met een open structuur, waarbinnen de spits van de obelisk de verbinding tussen Hemel en Aarde aangeeft. In abstracte zin de Opstanding én Levensboom. De obelisk lijkt met de zon erop als een lichtflits op te rijzen, waarbij het licht door de benen van de opengewerkte rechthoek wordt ingesloten. Een open en tegelijkertijd ook enigszins gesloten beeld.
  • Het zwarte gepolijste graniet is afkomstig uit Afrika. Als robuust, klassiek materiaal versterkt het de idee van tijdloosheid.
  • Gepolijst zodat alle elementen die refereren aan de historische omgeving erin reflecteren en deel uitmaken van het werk. Voel eens op een warme dag hoe het materiaal aanvoelt, hoe metalig kil op een koude winterdag en hoe het regenwater erlangs glijdt op een herfstdag.
  • Henk kiest ervoor om geen tekst aan te brengen op het beeld zelf. Het beeld representeert een culturele attitude, van respect naar en voor elkaar, wat geen woorden direct nodig heeft. Een ingetogen beeld, bijna sereen. Henk maakt een bescheiden plaquette in brons, bij wijze van tegel, met de woorden: “aan hen die hier begraven werden”.
  • Het werk heeft een klassieke uitstraling en is tegelijkertijd eigentijds. Het is eerder een kunstzinnig monument dan een kunstwerk.
  • De beukenbomen staan er niet per toeval! De naam herinnert hieraan: d ‘Ekker! Deze bomen markeren het ovale gedeelte, middenin de vroegere akkers waarop de kerk eens stond. Ze bieden ook nu nog een lommerrijke groenvoorziening voor de omgeving. Het obeliske element gaat een verbinding aan met de omringende oprijzende bomen. De contouren van de rechthoek absorberen de contouren van de randen van het park.
  • Aan de plaatsing van het monument – maar liefst 4500 kg – komt een takel te pas. Het geheel geplaatst op een stevige betonnen fundering.
  • Het monument staat op die plek, die de aanwezige elementen optimaal met elkaar verbindt, waarbij zorgvuldig is gelet op maximale zichtbaarheid. Kijklijnen. De symmetrie die het werk in zich heeft als een rustpunt in het park onder de bomen. Het werk laat het licht door, zoals ook de bomen het licht vangen en filteren. Zoals het vierkant de obelisk vangt, zo vangen de omringende bomen het gedenkteken.

De gemeente plaatst een bericht in het Eindhovens Dagblad van 17 mei en het Veldhovens Weekblad van 18 mei. Namens Henk Oddens geeft de gemeente toelichting over de betekenis en de bedoeling van het werk. Henk hecht belang aan deze ‘culturele opvoeding’. Vooral ook met het oog op in het park spelende kinderen.

 

Kunst op straat Brabant