De Danser-vorm & materiaal

Kijk eens goed! Dan ontdek je veel!

Antoinette Briët - Danser

Antoinette Briët – Danser

  • De compositie wordt bepaald door de rechte as van het lichaam, waarvandaan kleding en armen uiteen wervelen. De kleding als twee vleugels, die vanuit de gebolde rug van de danser bevriezen in een voorwaartse beweging. Het naar achteren en opzij gebogen hoofd houdt – in lijn met de voeten – de compositie in evenwicht.
  • Het hoofd betrekt de rechterarm in het beeld, waaroverheen het gewaad als een golf omheen slaat. De uitwaaierende lijnen spreken een eigen taal. Ze omsluiten ruimte en ze ontvangen ruimte. Gaan met een lichte contravorm een gesprek aan. Ook hier worden de plooien zo tot uitdrukkingsmiddel van gevoel en emotie.
  • Balancerend op één voet, met het lichaam in een S-vorm gedraaid. Wanneer hebben we dat meer gezien? Juist in de Klassieke Oudheid! Hij draagt een volumineus, geplooid gewaad, een tunica: ook klassiek! Het kleed verhult nauwelijks de contouren van zijn lichaam. Ook klassiek! Alsof hij in een modernere versie zo van de Acropolis, via de Barok, hierheen is komen dansen.
  • 1176328_10152291980604917_564815097_nHij kijkt schuin rechts-achterwaarts naar beneden, wat zijn aangespannen nekspieren tot uitdrukking brengt, zoals je ook de spierspanning goed in zijn linker kuitbeen omhoog ziet gaan. Van zijn rechterkuit zie je de stevigheid: een getraind danser. Het gladde brons onderstreept de pezigheid van het lichaam als staalkabels, maar wel verfijnd. De handen open. Expressie. Doe de houding maar eens na!
  • De reflectie, onderdeel van de toepassing van het materiaal, werkt mee door het aanbrengen van accenten licht en schaduw in het gewaad. In hun vorm zijn ze toch nog steeds gecomponeerd en tonen door de vormgeving een uitgelaten beheersing. Een aanzet tot een rondzwierende draaiende beweging. De suggestie van een bijna centrifugale beweging. Jurktuniek, lichaam, handen en armen hellen naar buiten.
  • Een ruimte-innemend beeld door zijn volume en massa, maar door zijn uitwerking lijkt het niet echt of de zwaartekracht er zwaar vat op krijgt. Op afstand van voren en van achteren bijna de contouren van een hart. Een beweeglijk geheel.
  • Het beeld is geplaatst bij een zandkleurig mozaïek. En is iets uit het midden geplaatst, als om de beweging over de loper tot uitdrukking te brengen. De ‘dansvloer’ ligt klaar.

Kunst op straat Brabant