Salomo-stijl & inhoud

vierluik brietVeldhoven heeft meerdere werken van Antoinnette. Iedereen kent wel haar kunstwerk tussen de ‘burgerhal’ van het gemeentehuis en de bibliotheek. Een beeld met een voorgeschiedenis! Want dit beeld heeft een voorganger.

Voor de presentatie in 1993 maakt ze een model in gips. Het draagt de naam ‘De Kennisdragers’. Toepasselijk. Want het staat voor ‘Je samen sterk maken voor het behoud van de gevarieerde cultuur die de bibliotheek bijeenbrengt’. Kracht en kennis verenigen zich in dit modelbeeld. Toch oordeelt de commissie: het is te hoekig, te fors. Niet voor een gat gevangen maakt Antoinette een nieuw werk. Ze  zegt dat de voorwaarden van een opdracht vaak leiden tot nieuwe wegen. Het vogelmotief blijft intact. Evenals het gebruik van boeken. Omdat die zo mooi de  relatie leggen met de bibliotheek. Wel maakt ze het beeld een stuk ranker, plastischer, toegankelijker met behoud van kracht.

Kijk eens naar die sterk ingesneden vleugels

De pootjes zijn nog enigszins figuratief, maar naar boven is De Raaf abstract uitgewerkt in een enigszins kubistisch aandoende opbouw. Opgebouwd uit stukken. De structuur en opbouw zijn goed zichtbaar. Als het ware schematisch opgezet. De linkervleugel is sterk open gespreid. Dit maakt het beeld toegankelijk. De boeken houdt ze voor de buik, onder de hoede van de rechtervleugel.

Het beeld oogt van alle kanten anders. Het beeld heeft krachtige, bewegende en overwegend verticale lijnen en vlakken. Een enkele licht diagonale horizontale lijn, geeft het beeld dynamiek. Vaart, beweging. Desondanks, een bevroren beweging. De vogel staat stevig verankerd op haar sokkel. Sokkel en beeld vormen een haast doorgaande opgaande lijn. Wat het beeld iets ambivalents geeft: het wil stijgen én zit vast. Wordt de sokkel weggehaald, dan vliegt het vast zo weg!

Apollo en Noach: de connectie met Salomo

Dieren zijn een gewild thema voor Antoinette. Het karakter van het dier combineert ze met wat haar persoonlijk treft in het dier.
In de tekenleer staan raaf en kraai als attribuut van de gepersonificeerde HOOP. Ook zijn deze dieren de boodschapper van Apollo, een van de 12 olympische goden. De belichaming van de Griekse geest. Het symboliseert de redelijke, geciviliseerde kant van de menselijke natuur. De tegenhanger van Dionysus (Bacchus), die de duistere en ook hartstochtelijke kant van de mens vertegenwoordigt. Apollo is ook de god van de poëzie en de muziek (de bieb en het theater!) Een raaf is ook de boodschapper van Noach, die te weten wil komen of de aarde bewoonbaar is na de Zondvloed. Bovendien is de raaf de brenger van voedsel aan een heilige in de woestijn, een in vroege tijden veel verteld verhaal. Misschien weet iemand ook nog dat Paulus de Boskabouter (een oude TV- en kinderboekenserie) Salomo De Raaf altijd als vriend bij zich heeft. Kortom: de raaf heeft het goed voor met de mensheid. De raaf heet dan ook niet voor niets Salomo. Zijn wijsheid is spreekwoordelijk in het Oude Testament…

Dieren dus

Stier, dolfijnen, olifant en vlinder, vogels, varken en eenden…. Veel van Antoinette’s werken zijn vaak wat zwaarder van vorm, schetsmatig, van aardse gebondenheid. Niets van dat zware in De Danser’ (1983), die je vindt op een mooie plek in het City-Centrum. Wellicht de Dionysische tegenhanger van Salomo? Antoinette beeldt de oerkracht van de natuur uit, zoals die ook in het dier naar voren komt. Oervrouwen, naar de Godin van de Vruchtbaarheid. (Zie ook het beeld Ons Moeder in Eindhoven wat te zien is onder ‘Ander Werk’). Figuren ontleent aan Grote Verhalen.

Kunst op straat Brabant