Burobas – De Strip

Uit het Gemeente-archief: de Aanleiding

Het jaar 2000: twee centrale pleinen in Veldhoven worden opnieuw ingericht. Namelijk het Mei- en Minneveld.  Kort daarvoor is een parkeerkelder aangelegd en tussen de twee entrees naar die parkeerkelder ligt een strook. De pleinen hebben de functie van ‘ontmoetingsruimte’. Want rondom de pleinen vindt een belangrijk stuk van het economisch, sociale en culturele leven van Veldhoven plaats. Je vindt er: winkels, woningen, cultureel theater ‘De Schalm’ , de bibliotheek en horecavoorzieningen.

De eisengoogle earth meiveld

Om de beleving van bewoners, bezoekers en werkers te verhogen, vraagt de Kunstcommissie aan  kunstenaars om daarvoor een passende bestemming te bedenken. Het kunstwerk moet het karakter, het ‘gevoel’ van de pleinen en de relatie met de omgeving versterken. Bovendien de samenhang tussen de pleinen onderstrepen.  O ja, het kunstwerk mag niet boven het niveau van de rest van het plein uitkomen. Want  de ruimte wordt voor diverse activiteiten gebruikt (markt, evenement). Aan de bieb-kant een afscheidingsmuurtje van 40 meter lang en maximaal 70 centimeter hoog. Dus veel zaken voor de inrichting van het plein zijn al bepaald. Het is aan de kunstenaar om hiermee rekening te houden. De kunstcommissie plaatst een oproep in Brabant Pers én nodigt alle Veldhovense kunstenaars uit – die op de lijst staan van de Initiatiefgroep Kunstzaal Veldhoven – om werk in te sturen. Nu dat lukt! 60 kunstenaars reageren.

Hoe werkt nu zo’n selectie door de Kunstcommissie? Hoe werk je je als kunstenaar in de prijzen?

Heel ‘gewoontjes’…

  • Ieder lid neemt de documentatie door. De besten komen op een lijstje te staan. De lijstjes van de verschillende kunstcommissieleden worden naast elkaar gelegd. De meeste stemmen gelden.
  • Vier ontwerpers wordt vervolgens gevraagd een schetsontwerp te maken. De uitdaging: laat meerdere visies zien! Bedenk verschillende invalshoeken voor materiaal en techniek. Je krijgt daarvoor 4,5 maand de tijd.
  • Ta-da: showtime. Bij de presentatie zijn aanwezig:
    • Commissie Beeldende Kunsten;
    • Directeur van de Dienst Stadsontwikkeling en Openbare werken;
    • Projectleider van de herinrichting van de pleinen;
    • Beleidsmedewerker Cultuur.

Burobas is het geworden!

Waarom? De leden van de Commissie vinden hen verrassend, vernieuwend en hedendaags. Burobas benadert de openbare ruimte vanuit architectuur, vormgeving en kunst.

Burobas focust zich in feite op de onderdelen van de pleinen die nog over zijn om te ‘vullen’, samengevat met de term ‘straatmeubilair’. Meestal is straatmeubilair saai, een massaproduct’ wat je uit een catalogus bestelt…. Zo niet in Veldhoven. Veldhoven gaat voor straatmeubilair met een uniek karakter! Het moet er toch komen. Je kunt het dan maar beter béter doen. Twee vliegen in één klap. Want het meubilair is functioneel én esthetisch, wat ook geldt voor de ‘groenelementen’. Bovendien voorkomt het dat het plein één kakofonie van vormgeving wordt. Denk hierbij aan fietsenstallingen, prullenbakken, lichtzuilen, verlichting. Daarom dus de keuze voor dit ontwerp: praktisch en terughoudend.

Wie zitten er achter Burobas?

Burobas start in 1998. Oprichters zijn Bas van Rooij (1973) en Bas Lamers (1974). Beiden zijn studenten van de the Design Academy in Eindhoven, afdeling ‘Man & Public Space’. Nu zitten ze in gebouw Gerard op Strijp-S. In het begin houden ze zich met bijbaantjes in leven, gelukkig ziet het er inmiddels heel wat florisanter voor ze uit! Wist je dat Bas & Bas ook de redactieruimte van het tv-programma Nieuwsuur hebben ingericht? Burobas ontwerpt interieurs voor woonzorggebouwen, scholen en kantoren, en … pleinen. Hun eerste ontwerp is de Backbone-stoel: een geraamtestoel van hout en metaal. Ook David den Breejen werkt mee aan het Veldhovense project.

De eerste ontwerpen maakten we nog met een Rotringpen,lacht Bas van Rooij, “Nu is het niet meer voor te stellen dat je alles met de hand tekent. Van ons eerste geld hebben we meteen een computer gekocht.”

 

Kunst op straat Brabant