Burobas-vorm & materiaal

Prachtig die bank, ‘De Strip’ (Speelstraat). Speels: van opzij gezien is de bank ellipsvormig, alsof je al zittend rug aan rug met elkaar de bank als een schommel in beweging kunt zetten. In de combinatie staal en hout en die rode kleur: sterk (het staal), zacht (het hout) en warm (de kleur). De ontwerpers voegen iets spontaans toe aan omgevingen, waarin je je geborgen voelt. Het ontwerp heeft niet een bepaald etiket, is niet gericht op een bepaalde doelgroep en heeft ook geen ‘boodschap’. Of toch wel: het verbinden van mensen. Rug tegen rug, zij aan zij. Eenvoudig, vloeiend van belijning. Luchtig.

buribas site 1burobas 3 site

 

 

 

 

 

Rondzit

Ruimte-innemend, want flink van volume en grootte voor straatmeubilair. Tegelijkertijd ruimte omschrijvend: de ruimte tussen de latten in het beeld is net zo belangrijk als de houtlatten zelf. De bank kent een duidelijke contourvorm. Het object is subtiel aanwezig door haar opengewerkte karakter. Sterk ritmisch geordend, de leuning danst van zitvlak naar zitvlak in een strakke lijn. Bijna als een zangerige dichtregel. Het kunstwerk communiceert met de passanten. Dat past wel in de buurt van een bibliotheek en een theater: uitzicht op het podium. Uitnodigend, informeel: gewoon lekker zitten ontspannen met elkaar. Bijna modulair: alsof er zo nog lengtes aan kunnen worden toegevoegd. De kopse kanten van de leuning, vormen een leuning voor de sluitstukken en maken van de bank een ‘rondzit’. Oog voor detail. De verticaliteit van de leuning verdeelt de bank in twee gelijke helften. Als je naar de kopse kanten kijkt, zie je de vorm van een driehoek als basis voor de bank. Dit zorgt voor een grote stabiliteit. Het horizontale beeld zet zich over de hele bank, inclusief leuning door. Zitvlak en leuning vormen een ononderbroken geheel. Rust en beweging raken elkaar. Dat doel weten ze te bereiken zonder hun eigen vormtaal al te zeer op te dringen aan de bestaande ruimte. En tegelijkertijd een regelrechte blikvanger die je oog als vanzelf langs de gevels leidt van de ene ruimte naar de andere ! Van de bloempotten naar de bloempotten aan de andere kant van de bank. Samen een pleisterplek in een drukke omgeving.

Verrekijker, vreemde eend?

buribas 2 siteOp die 15-meterbank is altijd wel een plaatsje te vinden. Een lange bank, is voor hen niet vreemd. Burobas is namelijk ook actief in productdesign. Vooral bekend van stoelen, tafels en kasten die in serie worden gebouwd. Ze ontwerpen dan ook graag objecten die gebruiksvriendelijk zijn, makkelijk te begrijpen en toch inspireren. Die enorme plantenpotten in strak, glad polyester passen daar natuurlijk prima bij. Handig, want zo kunnen er toch bomen staan op het plein, die eventueel ook nog te verplaatsen zijn bij evenementen. Het zijn uit de kluiten gewassen bloempotten. Ze staan als speelgoed op het plein en geven maat aan het héle plein. Een oase om het relaxte zitten te onderstrepen. ’s Avonds geven potten en bank sfeer aan het plein. In de randen van de potten zitten uplighters ingebouwd die de bomen vanaf de onderzijde aanlichten. Ook de binnenzijde van de bank is in de avonduren verlicht. De vorm van de uplighter is ook verwerkt in de verrekijker, waardoor deze samen een geheel gaan vormen.
Maar wat doet die verrekijker daar? Nou, dat heeft te maken met het theater dat zich in de nabijheid bevindt. Licht aan, spot uit, gaat niet op in Veldhoven!

De basisregels voor design

  • Balans en harmonie. Het evenwicht en de sortering van elementen (vorm, kleur, typografie et cetera). Symmetrie wordt vaak als prettig ervaren. Een symmetrische compositie heeft een verticale en horizontale denkbeeldige as, die links en rechts of voor en achter in twee gelijke delen verdelen. Dit zie je goed terug in het ontwerp! Een vlakverdeling kan helpen om alle elementen te ordenen. Ook dit zie je terug in het ontwerp: de latjes worden door de 14 rode ribben, dragers van de bank, als het ware in modulen /reeksen geplaatst. De rode ribben verdelen het zitvlak en de leuning in zitelementen.
  • Contrast. Dat kan door complementaire kleuren tegenover elkaar te zetten, signaalkleuren te gebruiken (hier dus ROOD), maar ook door warme en koude materialen te combineren of door kwalitatieve contrasten, door combinaties van verschillende vormen,…
  • Eenheid en consistentie. Mensen moeten aan het design zien dat het bij elkaar hoort. Zonder er een invuloefening van te maken, variëren binnen bepaalde uitgezette lijnen.
  • Nadruk. Sommige elementen moeten meer nadruk krijgen dan andere om op te vallen bij de mensen.
  • Details. Naast de grote lijnen ook op de kleinigheden letten. Het zit hem in de perfectie!

 

Kunst op straat Brabant