Henk O-DOE-DENK

 

 

venner_2A. GROEPSGESPREK

Bekijk de beelden rustig.
Zoek op internet eventueel informatie op bij de beelden.

Overeenkomsten en verschillen in:

  • betekenissen – inhoud, verhaal, idee, voorstelling;
  • contexten;
  • functies;
  • vormgevingsaspecten – kleur, vorm, beeldtaal, e.a.;
  • kunstdiscipline;
  • … .

Er kunnen meerdere antwoorden zijn om meerdere redenen!

  • Wat valt je op?
  • Wat zouden de verschillende objecten ‘kunnen denken’ ? Waar kunnen ze voor staan?
  • Wat voel je als je naar deze ‘objecten’ kijkt?
  • Passen de beelden bij elkaar? Op welke punten wel en op welke punten niet?
  • Wat is denk je de reden voor het maken van deze kunstwerken?
  • Wat maakt de titel van de werken je duidelijk?
  • Wat kom je in het dagelijks leven tegen dat hier – op een of andere manier – mee in relatie staat?
  • Wat zeggen deze kunstwerken over de mens-natuur-universum relaties?

 

VIDEO:  Doris Salcedo over het belang van gedenken. 

VIDEO:  kunst en het vermogen tot het in gang zetten van verandering (15′)

VIDEO: Beryl Korot bezoekt Dachau, 1979

VIDEO:  Ai WeiWei met een werk ter herdenking van 5000 slachtoffers van de aardbeving Remembrance (2010)

 

2282B. DICHTER DES VADERLANDS

Maak een lijst van woorden die bij je opkomen.
Gebruik deze woorden om zinnen te vormen, die met elkaar een gedicht gaan vormen. Het gedicht geeft uitdrukking aan jouw ideeën en gevoelens die naar voren komen bij het bekijken van één van de kunstwerken dan wel de kunstwerken.

 

2394C.IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ OOK ‘MOET’ ZIEN, BELEVEN, VOELEN, …

Onderzoek wat je nog meer te weten kunt komen over type gedenktekens en / of vormen van propaganda. Kan van alles zijn: foto’s, filmstills, cartoons…

Hoe geef je gezicht aan het immateriële? Moeilijk hoor! Gebruik deze informatie voor het maken van je eigen collega, poster, flyer, performance, gedenkobject of sculptuur. Vraag aandacht voor een thema wat jij belangrijk vindt, voor een persoon of personen of voor een bepaalde beweging. Geef een beeldende reactie. Hoe breng je het zo sterk mogelijk over?
Kies je wel of niet voor een inscriptie of tekst? Hoe versterkt de typologie de boodschap? Welke materialen en technieken gebruik je: tamponeren, litho, stempelen, fotografie, beitel, solderen, stof, draden spannen, videostatement, lijfwerk…. Kies je voor symbolen? Welke en waarom? Hebben de kleuren een betekenis? Voeg je geluid of bewegend beeld toe? Staat het op een sokkel? Heeft het uitlichting nodig? Krijgt het een titel? [vermeld deze niet!!!]
…..
Waar komt jouw gedenkteken te staan, hangt jouw poster of is je performance te zien?

B/C JE MAG HET INDIVIDUEEL MAKEN OF IN GROEPEN.
Zijn er meerdere personen die zich verwant voelen met elkaar wat betreft thema?

Reflectie

De maker(s) licht(en) het werk niét toe: de reactie is al verbeeld! De anderen plakken met post-it hun reactie bij het werkstuk. Ook verzinnen ze een titel voor jouw / jullie werkstuk. Bespreek met elkaar in hoeverre de titels passen bij het werk. De maker heeft het laatste woord!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kunst op straat Brabant