Nic Jonk

dagenmaanden-augustusKorte omschrijving van de relatie van het kunstwerk en / of opdracht binnen het programma kunsteducatie.

Nic Jonk is als één van de eersten een gesponsord kunstenaar. Taboe in die tijd. Creativiteit, innovatie en zakelijkheid bijten elkaar niet langer. Sterker nog: velen zien het als de kurk voor nieuw ontwikkelingen. Brainport Eindhoven heeft het als één van haar pijlers. Samen met andere sectoren nieuwe oplossingen vinden voor maatschappelijke en economische uitdagingen. Creativiteit, onderzoek, innovatie, kwaliteitsverbetering en ondernemerschap raken steeds meer met elkaar verbonden. Buiten de paden denken. Nieuwe combinaties aangaan. Verbeelden zijn daarin belangrijke competenties.

activiteit-gesprekOpen vragen over het kunstwerk en kunst- en cultuurthema: verschillende gezichtspunten verkennen, een nieuwe kijk  krijgen op de kunstenaar, vorm, inhoud, invalshoek… .

  • Bedrijfsleven en kunstenaarschap. Lang gezien als ‘niet verenigbaar’. Wat zijn argumenten die ‘voor’ en ‘tegen’ spreken? Misschien ken je voorbeelden van geslaagde crossovers? (Dat wil zeggen dat bedrijfsleven en creatievelingen samen tot ‘mooie, nieuwe’ dingen komen).
  • Nic Jonk heeft eigenlijk zijn hele leven eenzelfde thema. Vrouwen! Wat vind jij? Gebrek aan fantasie en inspiratie? Of juist een teken van een standvastige, eigen stijl? ……?
  • Nic Jonk maakt gebruik van Griekse Mythen. Weet jij wat dat zijn? Ken je er misschien enkele? Hebben we eigenlijk nu ook mythen en verhalen?

info t‘BULLET POINTS’ inhoudelijke aandachtspunten om het kunstwerk te verkennen. Voor verdieping in de bespreking van het kunstwerk. 

  • sirene musee des beaux arts de NiceNic Jonk maakt veel gebruik van Griekse Mythologieën als inspiratiebron. Onder meer voor het beeld van Veldhoven een verhaal over de verleidelijke escapades van de Sirenen.
    Mythen staan voor het ontstaan van de wereld, de hemellichamen, de mensen, de goden, het kwaad, ziekten, natuurverschijnselen en oerelementen – ook voor Jonk zo belangrijk – aarde, water, vuur en lucht. Basis van het denken van de oude Grieken. Mythen zijn door de loop van de tijd overgedragen, soms in een nieuw jasje gestoken, vervlochten met verhalen van andere continenten. Er zijn weer nieuwe aanvullingen bedacht om veranderingen – bijvoorbeeld wereldgebeurtenissen – in het verhaal op te nemen en het zo weer kloppend te maken. Zo ontstaat een uitgebreid stelsel van verhalen, nogal eens behoorlijk complex. Om de wereld begrijpelijk te maken wordt vaak gebruik gemaakt van een bepaalde vertellijn en beeldverhaal (allegorie). Abstracties worden weergeven als tastbare zaken. De figuren doen zich voor in andere gedaanten (personificaties) of voorwerpen (attributen). Bijvoorbeeld Recht als Vrouwe Justitia of een weegschaal.
  • Griekse mythen, Grote Verhalen, Wereldkenteringen: nog altijd een dankbare bron voor filmindustrie en strips met allerlei varianten. Denk aan een film als De Matrix (Plato’s Grot) en het boek Animal Farm (Marxisme).
  • Mediamanipulatie, Beeldmanipulatie, Documentatie.
    Er is zelfs een nieuwe tak in de kunstzinnige vormgeving: Design Fiction. Verzonnen nieuwsberichten worden van een authenticiteit voorzien en voorzien van zorgvuldig gemanipuleerde beelden. Verzonnen werelden om vraagstellingen in de ‘echte ‘wereld boot te leggen en aan te kaarten.
    Hoe dan ook – ongeacht de inhoud en het gekozen medium – komt veel bij kijken: ieder verhaal heeft een inhoud (script), medium (de verschijningsvorm) en vraagt om distributie om het verhaal over te dragen. Alles vraagt om verbeelding en vertaling. Feitelijk geldt dat ook voor een beeldhouwer, voor een kunstenaar.

Een script, een scenario, locatie, karakters, casting, standpuntbepalingen, kleuren, close-ups, blow-ups, totaalbeelden, lichtinval, sequenties. Hoe uiten de karakters zich, welke uitdrukkingen hebben of gebruiken ze? Hoe moet alles eruit gaan zien? Research is meestal ook nodig.

Aan de slag!

[inlog op aanvraag per e-mail]

jpeg opdracht Nic J doe denk jpeg opdracht Nic J doe denk 2

Kunst op straat Brabant