Piet D-DOE-DENK

mørkebrunA. KLEURBEKENNEN

Je doet een aantal proeven met kleurbeïnvloeding en legt je bevindingen vast met je mobieltje en noteert in je dummy wat je opvalt.
Maak steeds nieuwe opstellingen. Kijk wat de kleuren doen. Wat doet de ene kleur naast de andere kleur? Hoe zit het met ritme en patronen? Welke gevoelens en ideeën kunnen kleur, ruimte en vormen in je losmaken? Hoe is de verhouding tussen de delen en het geheel? Waarom zo én kan het anders?

 

Piet Mondriaan. Tableau I. Olieverf op doek. 103 x 100, Gemeentemuseum Dan Haag.

B. OP ZIJN PIET’S

Jullie maken met elkaar in twee groepen een ‘sculptuur’ van geschilderde plankjes, of stroken karton, of doosjes, of lappen stof, of gekleurde tape….
Als groep kiezen jullie of je werkt naar de hand van Mondriaan of naar de hand van Piet Dirkx. Kiezen jullie voor Mondriaan dan staan de kleuren vrij, maar is het van belang dat je de drie verticale lijnen er op jullie manier in verwerkt.

De klas komt dus in beweging!

Een fysieke performance. De ene groep legt de verticale lijnen / vlakken, de andere de horizontale lijnen / vlakken.

Resultaat: een Gesammtkunstwerk.

Reflectie
Nu je zelf op zijn Piet’s of zijn Mondriaan’s of …(jouw naam) hebt gewerkt, zet het je aan tot (anders) denken over jouw vooronderstellingen over Kunst?